Sivun näyttöjä yhteensä

lauantai 8. elokuuta 2015

#last change, no excuses

Tekis mieli nauraa jo ittelleni, mutta pidättäydyn siitä toistaiseksi. Monta monta uutta yritystä, hetken innostusta ja hyvää fiilistä takana. Päätöksiä jotka eivät ole pitäneet. Selityksiä ja tekosyitä. 

Kesä on mennyt ihan penkin alle niin ilmojen kuin itsestä huolehtimisen saralla. Oon ollut saikulla toukokuusta asti ja nyt viikon päästä palaan töihin. Edessä on uudet kuviot ja noh, haasteet. Irtisanouduin omasta vakituisesta työsuhteesta joka aiheutti minulle vaan onnetonta oloa ja masennusta. 
Kuten aiemmin oon kertonut, olen kärsinyt masennuksesta pitkään. Se on ollut ajoittaista ja miedolla lääkityksellä oon saanut sen pidettyä aika hyvin aisoissa. Kun tein päätöksen irtisanoutumisesta, valtava taakka putosi harteiltani ja tuntui että sain siitä paljon positiivista energiaa. Lopetin lääkityksen ja nyt oon ollut reilun kuukauden ilman mitään lääkkeitä ja ilman masennus tuntemuksia. Lääkkeiden lopetuksesta ja sen jälkeisistä tuntemuksista voisinkin kirjoittaa ihan erillisen postauksen. 

Lääkkeiden lopettamisen aikoihin rupesin todella pohtimaan omaa terveyttä, psyykkistä ja fyysistä. Tuli taas todistettua, että kiloja oli kertynyt vaa'an mukaan 89kg. Vatsa näytti siltä että olisin raskaana, ihan älytöntä turvotusta. Naama oli turpea, kaksoisleuka sen kun kasvoi. Selkää särki, pää oli kipeä, niskat jumissa. Ruokailutottumukset oli taas retuperällä. Herkuttelin, söin mitä sattuu, liian paljon, liian rasvaista, liikaa karkkia, jätskiä....
Mä kelasin että jotain vaan oli tehtävä, vaikka ensin vain pienin askelin. En alkanut noudattamaan mitään diettiä, ajattelen tän elämäntavan muutoksena, en laihduttamisessa. Kilot tippuu siinä samassa. 
Kiinnitin huomiota taas riittävään juomiseen, vähintään se 2-3 ltr päivässä. Pienensin annoskokoja, syön edelleen kotiruokaa, lisäsin tuoreet kasvikset rinnalle. Nyt kesällä syön runsaasti marjoja. Aloin juomaan vihreää teetä korvatakseni sillä iltakahvin. Makeanhimoon aloin taas syömään kromia, joka mulla auttaa ihan välittömästi. Yhtään ei tee mieli herkkuja. 

En kiellä itseltäni mitään, sen sijaan sallin itselleni silloin tällöin kahvipullan tai ulkonasyömisen. 

Kävin muutama viikko sitten labrassa ja kolesteroli arvo oli koholla. Se sai mut pysähtymään. Tulos oli 3.3 ja se sai taas miettimään kovasti omaa terveydentilaani. Nyt jos koska on aika ottaa ja kääntää suunta kohti terveempää elämäntapaa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti